Ada
Administrator
Dołączył: 10 Lut 2010
Posty: 493
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: z daleka.... Płeć: Laseczka
|
Wysłany: Pon 19:05, 15 Mar 2010 Temat postu: 9 m-c :) |
|
|
9 miesiąc - doskonalę umiejętności
Twoje dziecko siedzi już samo. Trzymając się szczebelków łóżeczka, potrafi wstać. Najczęściej siada z pozycji na czworaka. Cieszy się tą umiejętnością bardzo. Ale ty możesz mieć z tym kłopot. Chcesz, żeby dziecko było grzeczne, bo je przewijasz, a ono siada, a nawet próbuje wstać.
Malec czepia się wszystkich mebli, twojej nogi - za wszelką cenę chce poznawać świat z pozycji stojącej. Jego ruchy są coraz bardziej precyzyjne. Potrafi ocenić odległość i dotrzeć do upatrzonego celu, na przykład kosza na śmieci..
W zależności od postępów, jakie do tej pory poczyniło twoje dziecko, teraz może nieco zwolnić. Potrzebuje trochę czasu, by ćwiczyć, koordynować i doskonalić swoje nowe umiejętności.
Twoje dziecko zaczyna dostrzegać i rozumieć relacje pomiędzy przedmiotami. Potrafi dostosować chwyt do wielkości przedmiotu, po który sięga. Dopasowuje mniejszy przedmiot do otworu w większym, buduje wieże z dwóch klocków, a nawet zbiera przedmioty, które później ustawia. Zaczyna też rozumieć, że przedmioty i ludzie nadal istnieją, kiedy ich nie widzi. Potrafi sobie wyobrazić, że kiedy opuszczasz pokój, nadal jesteś blisko. Mimo, że ceni sobie swoją niezależność, ciągle chce się bawić w tym samym pokoju, co ty i potrzebuje ciągłego potwierdzania, że wszystko jest w porządku.
Innym przejawem niezależności twojego dziecka jest jego gotowość do przejścia z karmienia piersią na butelkę. Zanim zdecydujesz się na taką zmianę, skonsultuj to z pediatrą. Jeśli nadal karmisz, dziecko może wykazywać mniejsze zainteresowanie piersią, jednak ciągle potrzebuje bliskości jaką ono zapewnia. Jeśli nie chce pić z butelki, zastanów się, czy nie podać mu mleka z kubka niekapka, ale nie zabieraj mu butelki zbyt pochopnie.
Maluch mówi „mama”, „tata”, ale jeszcze bez rozumienia. Potrafi wskazać na misia czy lalę, gdy zapytasz gdzie są. Rozmawiaj z nim często, pokazuj i nazywaj znane przedmioty i mów mu, co robisz, a wkrótce będzie umiało reagować na polecenia typu „Zrób pa pa” czy „Tego nie wolno”
Dziecko zaczyna interesować się obrazkami w książeczkach. Fascynuje je lustro
Rozwój fizyczny
Potrafi przejść z siadu do leżenia
Klaszcze w dłonie i uderza jednym przedmiotem w drugi
Podnosi i manipuluje dwoma przedmiotami, każdym w jednej ręce
Umie stać, jeśli jest podtrzymywane
Trzymane pod pachami wykonuje ruchy chodzenia
Pełzając umie się obracać
Potrafi się wspinać
Rozwój społeczny
Może zacząć samodzielnie siadać na nocniku
Chce się bawić w pobliżu rodziców
Celowo wybiera do zabawy konkretną zabawkę
Może się uczyć chronić siebie i swoją własność
Szuka odebranych lub schowanych przez dorosłych przedmiotów
Zaczyna rozpoznawać nastroje innych
Inicjuje zabawę
Naśladuje kaszel, mlaskanie językiem i syczenie
Zaczyna się popisywać, jeśli zauważy aplauz otoczenia, powtarza czynność
Rozwój umysłowy
Odnajduje zabawkę, jeśli widzi, że ją ukryliśmy
Zaczyna się nudzić, jeśli powtarzamy te samą zabawę
Może pamiętać zabawę, w którą się bawiło poprzedniego dnia
Potrafi spełniać proste polecenia
Zaczyna bać się wysokości
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Ada dnia Pon 20:32, 15 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|